In den beginne ...

Na een aanbestedingsprocedure met vele eisen en wensen, een spannende periode van pitches en presentaties en 6 concullega’s die om dezelfde opdracht ‘vochten’, mocht Trend het project opzetten en uitvoeren. Als écht Hoeksche Waards bureau is een opdracht als deze er eentje om trots op te zijn.

Het voornaamste doel van het magazine is om meer bezoekers te genereren in de Hoeksche Waard en de recreatie, van zowel bewoners van de Hoeksche Waard als ‘dagjes-mensen’, in dit gebied te verhogen. Het magazine is een vervolg op een eerder uitgegeven magazine in 2011. Één van de belangrijkste eisen van het magazine was dat het qua uitstraling op een hoger niveau gebracht moest worden en het een meer tijdloos karakter zou krijgen.


Co-creatie en balans

Samen met SOHW en Natuurmonumenten zijn er vele redactievergaderingen geweest om de inhoud te bepalen en een zo goed mogelijke afspiegeling te geven van de recreatie- en toerismemogelijkheden in de Hoeksche Waard. Daar kwamen leuke en creatieve ideeën uit voort; een ultieme vorm van co-creatie door de goede mix van mensen uit de Hoeksche Waard en daarbuiten.

Het magazine is gericht op een brede doelgroep: van kind tot senior. Dit bracht in ontwerp een mooie uitdaging. Elk onderwerp heeft daarom in het magazine een eigen uitstraling gekregen; zo is er een speciale pagina gericht op kids, hebben alle Tiengemetenpagina’s hun eigen herkenbare ‘met het pontje’-icoon en zitten er veel persoonlijke notes in van onder andere een jonge molenaar en de boswachter.

Een écht magazine

De echte beelden en praktische tips zorgen voor een geloofwaardig magazine. Ook dit was een belangrijke voorwaarde van onze opdrachtgevers. Om deze waarde nog meer lading te geven is het magazine voorzien van kortingsbonnen. Deze kunnen ingeleverd worden bij verschillende inleverpunten, variërend van een gratis fles huiswijn bij een diner tot korting op entree in musea en speel-/recreatiegebieden. Sponsoren zoeken voor deze kortingsbonnen bleek gemakkelijker dan gedacht; bedrijvend Hoeksche Waard zag veel potentie in het magazine en wilde graag meedoen!

Aanstekelijk enthousiast

Het enthousiasme van iedereen die meewerkte aan het magazine was aanstekelijk. Oorspronkelijk waren we uitgegaan van 28 pagina’s, maar uiteindelijk is het een magazine geworden met 32 goed gevulde pagina’s.

Verspreiding

Het magazine is gedrukt in een forse oplage van 150.000 stuks. Een deel van de magazines is op diverse punten (VVV’s) in de Hoeksche Waard verspreid. De resterende 60.000 stuks zijn bij een krant gevoegd en  verspreid in verschillende gebieden buiten de Hoeksche Waard, om ook deze lezers te enthousiasmeren om naar een mooi stukje Nederland te komen. Het weekend na de verspreiding liepen al veel mensen met het magazine in de hand op Tiengemeten. Als kers op de taart stond onze collega Natascha langs het voetbalveld naast een wat oudere meneer, afkomstig uit Papendrecht. Hij vertelde dat hij al 1,5 uur in de buurt aan het fietsen was geweest. Hij had ‘zo'n leuk boekje in de bus gekregen met een mooie kaart in het midden’.
 
Later dit jaar volgt een terugkoppeling van het resultaat van het magazine. Daaruit zal blijken of het magazine zijn doelen heeft bereikt. Voor ons is het een mooi en geslaagd Hoeksche Waards project waar we graag een vervolg aan geven!