Tomaat op maat

De onderstammentool en de uientool zijn beide van dermate hoge kwaliteit dat ze momenteel door verschillende landen worden overgenomen. Nu wilde De Ruiter, onderdeel van Monsanto, een soortgelijke tool ontwikkelen voor zowel tomatentelers als voor supermarkten, zodat vraag en aanbod in de toekomst op elkaar afgestemd kunnen worden.

De tool is zo ingedeeld dat de tomatentelers kunnen bepalen wat het beste tomatenras voor hen is, gebaseerd op bijvoorbeeld type, formaat en belichting. De supermarkten daarentegen kunnen op dezelfde punten bepalen welke tomaten zij willen gaan verkopen.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de gebruikers van de tool bij elkaar gebracht worden. Zo ontstaat een mooie tool voor telers en supermarkten.

Teler of supermarkt?

De tool is samengesteld uit 8 vragen welke uitkomen op 50 mogelijke tomaten. De eerste vraag stelt vast of de gebruiker een tomaat zoekt voor een teler of voor een supermarkt. Vervolgens kunnen de tomatenwensen van de gebruiker per vraag beantwoord worden door middel van meerdere keuzes.

De combinaties zijn eindeloos

Het verzoek was om een zeer gebruiksvriendelijke tool te ontwikkelen. Het zijn een aantal simpele stappen die de bezoeker moet doorlopen om tot een tomaat te komen of tot een scherm waar contactgegevens staan wanneer er geen geschikte tomaat uit de gekozen gegevens is gekomen. Echter, op de achtergrond komt er heel wat bij de tomatentool kijken. Zo is elke uitkomst opgebouwd uit diverse antwoordcombinaties en bestaat de gehele tool uit een aantal unieke antwoordcombinaties om zo tot de perfecte tomaat te komen... 9.720 combinaties om precies te zijn. Een hele hoop cijfers en ingewikkelde combinaties op de achtergrond, zorgen voor een handige, gebruiksvriendelijke tool op de voorgrond.

Rijp, rijper, rijpst!

Wanneer men de vragenlijst doorloopt is op de achtergrond iets heel bijzonders aan de gang. De tomaat wordt, naarmate de stappen vorderen, steeds rijper! Bekijk hier de tomatentool en kies de perfecte tomaat.

Afgelopen woensdag 4 juni 2014 werd de tomatentool tijdens de open dag van het Tomato Experience Centre gepresenteerd aan alle geïnteresseerde relaties van Monsanto. De reacties waren zeer positief. Nico van Vliet (Monsanto): “We willen de tomatenkeuze loskoppelen van de prijs. Op deze manier kan de sector beter kiezen voor datgene waar vraag naar is.”